diumenge, 4 de maig del 2014

TEMA 10 XARXES SOCIALS EN EDUCACIÓ: TWITTER I FACEBOOK

TEMA 10: XARXES SOCIALS

Anem a vorer una definició i característiques de les xarxes socials, els típus de xarxes socials, els usuaris potencials, twitter i facebook i per últim les aplicacions educatives de twitter i facebook.



DEFINICIÓ I CARACTERÍSTIQUES DE LES XARXES SOCIALS 

Una xarxa social és una estructura social composta per individus (o organitzacions) anomenats "nodes" que estan lligats (connectats) per un o més tipus d'interdependència com ara amistat, parentesc, interessos comuns, intercanvis financers, relacions sexuals, creences, coneixements o prestigi.

Algunes de les seues característiques més importants són:
  • Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat social.
  • Són grups de persones amb alguns interssos similiars, que es comuniquen a través de projectes.
  • Existeixen un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors unes normes i un llenguatge en un clima de confiança.
  • Són llocss web que ofereixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa.
  • Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wikis,etc. en una mateixa interfície.
  • Com exemples de xarxes socials més importants destquen: facebook, twitter, ning, second life, twenti.


TÍPUS DE XARXES SOCIALS

Segons l'activitat:

  • Microblogging. Permeten enviar i publicar missatges breus de text, així com seguir a altres usuaris. Twitter, Muugoo, Plurk.
  • Jocs. Els usuaris potencials són aquells que busquen relacionar-se per jugar. Second Life, Haboo.
  • Geolocalització. Permet saber la posició d'un objecte, persona, monument. Foursquare, Metaki.
  • Marcadors socials. A través d'etiquetes classifiquen, emagatzemen enllaços per ser compartits. Digg, Diigo, Delicius, Mr Wong.


Segons el contingut:

  • Fotos. Permeten emmagatzemar, ordenar, buscar i compartir fotografíes. Flickr, Fotolog, Panoramio.
  • Música. Permeten escoltar música a més de classificar-la i compartir-la. Last Fm, Grooveshark.
  • Vídeos. Permet crear perfils i llistes d'amics. Youtube, Vimeo.
  • Documents. Es poden trobar, publicar i compartir textos. Scribd.
  • Presentacions. Permeten classificar i compartir les seves presentacions professionals. Slideshare, Glogster, Photopeach i Prezi.
  • Notícies. Permeten veure la informació que més interessa. Digg, Meneame.
  • Lectura. Es poden classificar les preferències literèries. WeRead.



USUARIS POTENCIALS

-"Social media selectors". Orientats a la funcionalitat en termes de la comunicació i contacte amb el grup de referència. (40%)

-"Simple social networks". Motivats per la dimensió lúdica i el relacional pel que fa al seu grup social. (33%).

-"Trend followers". L'entreteniment i la informació d'esdeveniments i festes constitueixen el seu principal leivmotiv (19%).

-"Social media addicts". Tenen una clara intencionalitat professional (10%).




TWITTER I FACEBOOK

FACEBOOK


  • Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerberg i fundat per Eduardo Sverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitz i Mark Zuckerberg.


  • Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat d'Harvard, però actualment està obert a qualsevol persona que tingui un compte de correu electrònic.


  • Dispossa d'una llista d'amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d'interessos comuns.


  • Existeix la possibilitat d'incloure fotos i videos al mur.

TWITTER


  • La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grndària amb un màxim de 140 caràcters, cridats twetts, que es mostren en la pàgina principal de l'usuari.

  • Els usuaris poden subscriure's als tweets d'altres usuaris.

  • Per defecte, els missatges són, públics, podents difondre's privadament mostrant-los únicament a seguidors.


APLICACIONS EDUCATIVES DE TWITTER I FACEBOOK

Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa.

Avís sobre la publicació de bulletins informatius periòdics.
Informacions de caràcter més oficial, com beques, dates d'exàmens...
Com agenda i recordatori d'esdeveniments tals com reunios o trobades.

Establir un canal de notícies en diferit mitjançant l'ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web

Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d'un fòrum de discussió, l'abast de Twitter està retringit als seguidors dels usuaris.




El primer que vaig visualitzar com interessant són els grups. Cree tres grups, un per a cada curs i vull anar comentant les activitats de classes, especialment pretenc anar trobant un espai per a la reflexió respecte dels problemes que anem enfrontant. La inscripció al grup va quedar com obligatòris per als alumnes.

Study Grous. és una manera ràpida i fàcil de col·laborar amb els companys de la classe i planificar tasques.

Mathemathical Formules. Amb aquesta podràs escriure fòrmules matemàtiques en el mur de facebook dels teus amics.

CiteMe. Amb aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teves notes amb format de WorldCat.

BooksiRead. Permet qualificar i compartir opinios sobre els llibres que estàs llegint o has llegit. També pots consultar les opinios dels altres.


Com a AMPLIACIONS EDUCATIVES he trobat:

En primer lloc, he trobat un power point que tracta de les xarxes socials i educació, on parla de per a què serveixen les xarxes socials, ens introdueïx la web 2.0, una definició de xarxa social, els tipus, el que podem trobar en les xarxes socials, el microblogging i els seues serveis, que és twiducate, que es HootCourse, també una definició de Edmodo i la seua estructura, a més ens dona algunes activitats a fer amb els nostres alumnes, ens posa algunes limitacions d'edat, com fer un grup tancat en facebook, i les aplicacions didàctiques d'aquest grup. També ens diu que podem crear un grup amb el programa de Edmodo, les seues aplicacions didàctiques, els seus avantatges i l'accès que podem fer amb el mòbil. Per tant, aquesta presentació ens pot servir per a fer que els alumnes coneixen les xarxes socials que existeixen i com podem fer servir-les en l'educació.



Xarxes socials i educació from Enric Gil Garcia


En segon lloc, he trobat diferents pàgines que parlen de les xarxes socials en eucació que aniré comentant.

Enllaç: http://www.somesplai.cat/2013/01/25/les-xarxes-socials-en-lambit-educatiu-de-la-persona/ en aquest ens parlen de les xarxes socials en l'àmbit educatiu de la persona, és a dir, ens parla d'una societat complexa i connectada on parla de que hui en dia estem en una societat on els xiquets no ixen al carrer a jugar, ja que tenen tablets, mòbils, consoles, etc. que fan servir de jocs per a ells i s'estan expandint. A més també parla de la construcció de l'identitat, on ens diu que tenem la nostra identitat a la xarxa. I per últim, parla dels usos educatius de les xarxes socials que ens parla de llegir la lletra petita dels contractos amb les diferents xarxes, de les seues caraterístiques i dels debats que hi ha al voltant d'aquestes xarxes.

Enllaç: http://mestres.ara.cat/delasocietatdigitalalesaules/2011/05/18/xarxes-socials-i-usos-educatius/ ací trobem un comentari de Jordi Jubany que és antropòleg social i cultural, a més de mestre. Ell ens parla de les xarxes socials i els usos educatius i també hi ha un power que comenta els 10 aspectes sobre les xarxes socials i els seus usos educatius

Enllaç: http://mestres.ara.cat/delasocietatdigitalalesaules/2011/02/08/docents-a-les-xarxes-socials/ Jordi Jubany també ens escriu dels docents a les xarxes socials, on parla de twitter i facebook. A més ens posa un vídeo on podem vorer com tot està connectat i per últim ens dona un frase que em pareix interesant "En la societat en xarxa ningú ho sap tot, però tothom hi pot aportar alguna cosa".


En tercer lloc, he trobat un vídeo còmic on podem vorer que és facebook i twitter, Està molt bé i el pots possar en classe perquè és divertit i a més, es veu molt bé les diferències entre facebook i twitter. 



 En quart lloc, en el llibre "Nuevos escenarios digitales" de Ediciones Pirámide trobem les caractaerístiques de les xarxes socials, les xarxes socials més visitades, l'estructura de les xarxes socials i l'utilització de les xarxes socials i els usuaris potencials.

-Característiques de les xarxes socials

Les xarxes socials tenen un tert comú, que és la tendència a compartir e intercanviar informació de diferent índole en diferents soports i formats. I la diferència entre unes i altres és la funció que se'ls otorga, és a dir, l'objectiu amb el que s'orienta l'utilització d'aquestes aplicacions. 
Es poden realitzar diferents tipus de classificacions: Depenent de la funcionalitat, hi ha tres tipus de xarxes: Les xarxes socials de continguts tenen com funció compartir fotos, música, vídeos... per damunt d'altres funcions u orientacions. Una de les més utilitzades és Youtube. Es tracta d'un entorn en el que els usuris poden publicar vídeos de forma fàcil i gratuïta per a que altres podan ver-los i opinar sobre ells. La principal caraterística és la diversitat. 
El segon tipus de xarxa és eñ de les xarxes de comunicació immediata, que permeten entre altres accions xatejar, parlar, enviar missatges i mantindre videoconferències. Twitter és un bon exemple, encara és més un sistema de comunicació, que una xarxa social. Es tracta d'un espai web que uneix el concepte d'un blog amb un servei de missatgeria i una xarxa social de microblogging. Els usuaris es communiquen amb la resta d'usuaris utilitzant tweets o missatges de text de mens de 140 caràcters. 
Per últim, les xarxes d'exposició tenen com objectiu mantindre i ampliar víes de communicació i contacte. La seua major virtut resideix en aglutinar totes les ferramentes dels anteriors tipus de xarxes socials. Facebook és una d'aquestes xarxes d'exposició i aquesta té un major nombre d'usuaris. 

-Xarxes socials més visitades

Facebook 50%

Tuenti 24%

YouTube 14%

Myspace 3%

XING' 1%

hi5 1%

Linked in 1%

Altres 5%

-Estructura de les xarxes socials

La majoría de xarxes socials ofereixen un conjunt d'aplicacions estàndard, depenent de l'àmbit al que van dirigides. El que diferència unes de altres, a nivell d'aplicació, són els disenys de les interfaces o caràtules de visualització. 

-Utilització de les xarxes socials i els usuaris potencials

Els quatre perfils són els comentats anteriorment: social media selectors, simple social networds, trend followers i social media addicts.

En la meua opinió, les xarxes socials en educació han de ser tractades amb molta cura i fer que els nostres alumnes ací ho facen. Hem der fer que obrin els ulls quan els han d'obrir i tindre en compte el que et pot passar quan dones dades de més. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada