diumenge, 4 de maig del 2014

TEMA 11 OBJECTES D'APRENENTATGE I LLICÈNCIES EN INTERNET

TEMA 11: OBJECTES D'APRENENTATGE I LLICÈNCIES EN INTERNET


En aquest tema anem a donar l'el·laboració de continguts educatius en format estàndard com els objectes d'aprenentatge i els problemes de la gestió de la propietat intelectual que els docents han de respectar i utilitzar quan usen o produeixen materials educatius per al seu ús en Internet. Per tant, donarem unes definicions dels objectes d'aprenentatge, direm om podem trobar-los i explicarem les llicències en Internet.




Què són els objectes d'aprenentatge?

Qualsevol entitat, digital, o no digital, que pot ser usada, reutilitzada o referencia durant l'aprenentatge recolzar per la tecnologia. Com exemples d'objectes esatquen:

-Contingut Multimèdia
-Contingut Instructiu
-Objectes d'aprenentatge
-Programari educatiu i eines de programari
-Persones, organitzacions o esdeveniments referenciats durant l¡aprenentatge recolzat tecnològicament

D'altra banda els objectes d'aprenentatges estan regits per metadades que són dades i regles sobre dades, en el nostre cas ens proporcionen dades sobre els recursos d'aprenentatge i la seva utilització. On vol dir que les dades i metadades són objectes d'aprenentage que nosaltres anem a utilitzar. Un exemple sería: la taula sería l'objecte i les seues característiques seríen les metadades com pot ser: és redona, té quatre potes, etc. 


On trobar objectes d'aprenentatge?

Projecte Agrega. Aquesta iniciativa elaborada pel ministeri d'Educació ofereix gran quantitat de recursos. Disposa d'un cercador avançat amb el que és possible localitzar els materials desitjats segons el nivell educatiu, nivell d'agregació o format i, en general, per qualsevol de les característiques decrites en les metadades. Quan es troba alguna cosa adaptada a les nostres necessitats es tindrà en compte la plataform d'Elearning i el nostre LMS. El resultat és un arxiu en formt ZIP.
Projecte LeamingSpace. En aquesta biblioteca podem trobar centenars de recursos educatius, en forma de cursos on-line, que poden ser descarregats en forma SCORM o Common Cartridge. Triant qualsevol d'aquests formats s'obtindrà l'objecte d'aprenentage en format ZIP. 

Enllaç: http://clic.xtec.cat/es/ En aquesta pàgina també podem trobar i cercar els materials que necessitem.


Per últim, aqueste enllaç ens serveix per a cercar els objectes d'aprenentage que volem cercar depenen el que necessitem. 

Llicències en Internet


Trobem diferents llicències:

1-Reconeixementet (BY) : Es permet qualsevol explotació de l'obra, incloent la comercial, així com la creació d'obres derivades, la distribució de les quals també està permitida sin cap restricció. (És com si no tingueres cap restricció. Tot el món pot copiar-la i modificar-la).




2-Reconeixement - No comercial (BY-NC) :  no es permet l'ús comercial de l'obra original ni de les possibles obres derivades.




3-Reconeixement -No comercial- Compartir igual (BY - NC - SA)no es permet l'us comercial de l'obra original ni de les possibles obres derivades però s'han de mantindre el mateix tipus de llicència.



4-Reconeixement - No comercial - Sense obra derivada (BY - NC - ND) : no es permet l'ús comercial de l'obra original ni la generació d'obres derivades.




5-Reconeixement- Compartir igual (BY - ND) : es permet l'ús comercial de l'obra i de les possibles obrs derivades, les quals hauran de mantindre el mateix tipus de llicència.






Com a ampliacions educatives he trobat:

En primer lloc, mirant en el llibre "Nuevos escenarios digitales" dels coordinadors Julio Barroso Osuna i Julio Cabrero Almenara. Primer unes deficions d'objecte d'aprenentatge:

  • Els objectes d'aprenentatge són una tecnología educativa associada a l'idea de dissenyar, desenvolupar, emmagatzemar i reutilitzar recursos educatius digitals en processos educatius d'aprenentatge electrònic o e-learning.
  • Un objecte d'aprenentatge és un recurs educatiu digital construït seguint un estàndard de tal manera que puga ser disposat en una plataforma e-learning que accepte aquest estàndard.
Altra definició és la que trobem al começament que és la que realment abasta qualsevol element que intervinga en el procés educatiu. 

Com ja saben l'objecte d'aprenentatge està format pel contingut de l'objecte i per la metadada. El contingut de l'objecte com bé diu és on trobem el seu contingut i la metadada, és la informació de la informació, la descripció del contingut de OA, el contingut del OA que descrivim baix té una sèrie de camps conrolats i específics, ens permet la búsqueda del document i ho fa accesible i recuperable pels usuaris i reutilitzable en altres àrees. A més, en el cas dels OA és un llenguatge de metadades denominat LOM (Learning Object Metadada). I encara que els OA es descriuen a través del model LOM, és necessari també utilitzar el metallenguatge XML, que serveix per transformar el llenguatge natural en un llenguatge tecnològic.

També, ja sabem que els objectes d'aprenentatge els podem trobar en en el Projecte Agrega i en el Projecte LearningSpace que ja hem parlat d'ells abans, però també podem crear els nostres objectes d'aprenentatge a través de Scorm i Common Cartridge. I per últim trobem Moodle que és una plataforma d'aprenentatge.

A més , referent a les llicències d'Internet podem dir que ens indiquen com podem utilitzar els materials que estan disponibles a Internet i, en el cas de que aquestes siguen creat per nosaltres, com podem protegir-los. Hem de saber que si vilem emprar correctament una obra d'Internet, el primer que hem de fer és assegurar-nos dels usos que ens permet la seua llicència.
I, els drets d'autor són un conjunt de normes jurídiques que la llei concedeix als autors respecte de les obres que són fruit de la seua creació. Al món anglosaxó és denominat "copyright" i es representa mitjançant el símbol. 



Aquestos drets protegeixen: 
  • Invencions científiques i tecnològiques.
  • Produccions literàries o artístiques.
  • Marques i signes distintius.
  • Dibuixos i models industrials.
Hi ha algunes categories que queden fora, com:


  • Treballs que no han sigut fixats en una forma d’expressió tangible.
  • Idees, procediments, mètodes i conceptes matemàtics.
  • Disposicions legals o reglamentàries.


Però, podem trobar tres alternatives per al copyright:

  • Domini públic: Situació en la que han expirat els drets d’autor (70 anys després de la seua mort).  Les obres poden ser explotades per qualsevol persona respectant els drets morals de l’autor.
  • Copyleft (llicència oberta):  Elimina les restriccions de distribució o modificació imposades pel copyright.  Ha de mantenir els mateixos règims de drets d’autor que l’original.
  • Creative Commons (llicència oberta):  Redueixen les barreres legals de la creativitat mitjançant la legislació i noves tecnologies.  Els mateixos autors decideixen quins drets volen cedir.
Desprès, dins de Creative Commos podem trobar six combinacions entre els quatre següents elements:

Reconeixement: en qualsevol explotació de l'obra serà necessari reconeixer l'autoria.



Sense obres derivades: no es permet la transformació per a crear un obra derivada.




No comercial: l'explotació de l'obra queda limitada a usos no comercials. Aquesta condició assoles afecta a aquells que usen l'obra, i no al propi autor.





Compartir igual: s'autoritza la creació d'obres derivades que mantinguen la mateixa llicència al ser divulgats.





Les combinacions les trobem d'alt en el tema. 



En segon lloc, he trobat diferents enllaços que ens poden fer servir per a desenvolupar un poc més el tema i per a que els continguts els acomiadem.

Enllaç: http://www.cc.uah.es/ie/cursos/open-resources08/ En aquesta pàgina tenim la informació per a fer un curs sobre objectes d'aprenentatge.

Enllaç: http://prezi.com/idq86qcpeqrx/objetos-de-aprendizaje-y-licencias-en-internet/ En aquest pàgina trobem una presentació feta amb prezi dels objetes d'aprenenetatge i les llicències en Internet que pot ser molt visual. 

Enllaç: http://co.creativecommons.org/tipos-de-licencias/ En aquesta pàgina trobem l'explicació de les llicències en Internet de Creative Commons. 

Enllaç: http://www.aqu.cat/doc/doc_22391979_1.pdf En aquest enllaç trobem explicacions de els objectes d'aprenentatge fea per l'Universitat Politècnica de València.

En tercer lloc, he trobat un vídeo en el que Pablo Arrieta explica les llicències que existeixen, els tipus i els seus usos. A més, ens deixa més clar el concepte de Creative Commons. 





En quart lloc, he trobat un power point on, unes alumnes ens expliquen el tema de objectes d'aprenentatge i les llicències en internet.



Tema 24 Objetos de aprendizaje y licencias en Internet from Elenita Rubio García

En la meua opinió, els objectes d'aprenentatge i les llicències en internet són un tema important per a tractar nosaltres mateixos perquè, com a futurs docents hem de saber que informació podem utilitzar i quina no. A més, hem d'ensenyar als nostres alumnes les llicències per a ací vorer quina informació podem tractar per als seues treballs. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada