TEMA 1: TIC I EDUCACIÓ PRIMÀRIA
En aquest tema anem a parlar sobre els centres educatius i els esforços que estàn fent per adaptar-se a les TIC i per tindre competències digitals. Per tant, explicarem els processos d'organització de les TIC, la reglamentació bàsica amb el punt de partida, la definició del plan TIC i les seues característiques, amb els seus elements, explicarem el concepte de competència digital amb la seua finalitat i comprendren els tres componets (coneixements, destresses i actituds de la competència digital) amb els seus expemples.
Aquesta imatge s'ha tret de: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZhccFslT7lbb1eQ9dHJ6jHukMY7GQlkg5Z0G2IKDwoxdkX5xuwSiLh2etGxACN2mY3VFgUNCFHznb5P7qre9aLbp31rWNtBUMeIfU834d5IWOeo695QCIiqpXB6SXVMoeXl6F-Hwg3Dw/s1600/competenciasTIC.png Per un lloc, en l'organització de les TIC en el centre hem de mencionar a Castell que ha introduït una estructura social denominada "la sociedad red" que està formada per redes d'informació y comunicació. A més, amb aquesta estructura i l'ajuda de la societat de l'informació y comunicació fa que ens anem habituant a la rutina diaria dels avanços tecnológic, ja que açò afecta també al nostre alumnat a l'hora de desenvolupar la seua vida i les seus possibilitats en aquesta societat. De Pablos diu que els centres educatius han d'adaptarse a les necesitats dels alumnes per tant, han d'adaptar-se als nous escenaris i a les noves situacions com són les tecnologíes i l'ús de l'ordinador a classe perquè és una necessitat d'innovació educativa.
Aquesta imatge s'ha tret de: http://blog.educastur.es/escuela20/files/2010/01/aula_digital_real.jpg
Per altre lloc, el punt de partida amb la reglamentació bàsica comença amb la LOE (2006) on es pot apreciar la legislació actual d'educació, que ja en el seu preàmbol tracta la millora de la calitat i eficacia del Sistema Educatiu amb l'ús de les TIC e implica major competència digital en l'alumant i el professorat. Respecte a l'educació Primària, la LOE estableix l'objectiu de "iniciar-se en l'utilització, per a l'aprenentatge, de les tecnologíes de l'informació i la comunicació desenvolupant un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren" açò significa que hem de discernir d'una bona informació. Per últim, referent al professorat ha de marcar la transversalitat de les TIC però que aquestes sempre han d'estar per una raó i amb una utilització correcta per ajuda a la millora de l'eficiencia del sistema educatiu.
Aquesta imatge s'ha tret de: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjBgwLWCVAxPFd5SMlY5_cURzvsC_cEDdvgl3SMB1PLCTpUCxwzsJDPA8xZuzUrcI940T2CVuT9Pk59PhoOrcvtCjwuG6ZxOkzfXQ2bOz2gMiFnwgX-m-xrW6Ff85SKYe2qenNT1QQhiFg/s1600/leyes-educativas.jpg
Pel que fa a la definició del Plan TIC i les seues característiques amb els elements. En primer lloc, el Plan TIC és un projecte que el ministeri d'Educació en col·laboració amb les conselleries d'Educació utilitza per a reforçar la integració de les TIC i el coneixement dels centres Educatius. Aquest forma part de la planificació curricular del centre amb l'objectiu principal de desenvolupar tant el tractament de la informació i la competència digital com la integració de les TIC a les classes, com també ajuda al desenvolupament de les demés competències. En segon lloc, les característiques són: contindre uns objectius clars, estar contextualitzat, ser viable i flexible, estar consensuat i estar organitzat. I en tercer lloc, els elements del Plan TIC on trobem:
-Referits a la formació del professorat -Referits a la gestió del centre -Referits a la gestió dels recursos
-Trajectoria del centre pel que fa a l'us de les TIC -Existència de projectes d'innovació relacionats amb les TIC (projecte) -Característiques del professorat -Descrpció general dels recursos disponibles
-Organitzar la zona compratida de la Xarxa Medusa -Determinar el règim d'us d'espais i recursos
-Atenció a la diversitat i a les NEAE des de el tractament de la informació i competències digitals -Secuaneciació de continguts d'alfabetització digital en les distintes etapes educatives I en últim lloc, el concepte de competència digital amb la seua finalitat i els seus tres components. Per una banda, la competència digital és l'ús confiat i crític dels mitjans electrónics per al treball, l'oci i la comunicació. A més, fan referència a l'habilitat per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixements i inclou aspectes com: capacitat per a ser capaç de cercar la informació discernir si és bona o dolenta i per últim, processar i generar el coneixement. Per altra banda, la finalitat és aprendre "sobre" les TIC que significa l'alfabetització a l'alumnat en el seu ús, aprendre "de" les TIC, és a dir, saber aprofitar la informació que ens dona accés i analitzar-la de mode crític i aprendre "amb" les TIC que té com sentit aprendre-la coma eina.
Aquesta imatge s'ha tret de: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEif8E_cdCDrEyUsT8TtE2ekBTeTe6Kxw7St1j9QysDbog43uyyj0GfOud2NhI2czYEYXl6OUFBcSHHbPKsvCxEQ-uxq9LqYQtGGesbmdo-0kYOZhFvYYPHNfpegGlGKBtH7VR4Heow4tex2/s1600-r/aula_interactiva.jpg
Per últim, els tres components es referixen a:
http://www.ceiploreto.es/ |
Aquesta foto s'ha tret de: http://www.ceiploreto.es/index.html
Com podem vorer en la imatge hem punxat en la matèria de matemàtiques de 1º ESO i ens ix el que es va a donar en la primerera unitat amb les seues corresponents webs interactives per a fer activitats. A més de en l'asignatura de matemàtiques, podem trobar asignatures com: llengua, coneixement del medi, ciències socials, tecnología i plàstica. Com he dit abans a banda de trobar les matèries de l' ESO també trobem les de primària. Per tant, aquest enllaç podem utilitzar-lo amb els nostres alumnes per a fer activitats relacionades amb el tema que s'està donant en aquell moment.
Aquest vídeo es tracta d'un documental sobre les xarxes socials on es descriu breument el que són les xarxes socials, dels tipus que hi ha i l'ordre cronològic de l'aparició de les més destacades. També es parla sobre la relació dels joves amb les TIC i l'aplicació de les xarxes socials en educació.
En conclusió, hem de tindre conciència de les TIC hui en día a l'escola perquè estem en una societat envoltada de xarxes socials, d'innovacions que tenen consciència en els centres docents, escoles, instituts, universitats, etc. i aquests mitjans ens ajuden a aprendre, a interactuar, a comunicar-nos i a compartir. Però, hem de tindre conciència de l'us que es fan d'aquestes tecnologies perquè poden ser utilitzades de un mode incorrecte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada