dijous, 13 de febrer del 2014

Tema 2: Integració de les TIC en el currículo


Tema 2: Integració de les TIC en el currículo

En aquesta entrada comentarem com s'han integrat les TIC en el currículo, al ser una de les preocupacions més principals dels sistemes educatius perquè cada vegada són més fàcils d'usar. A més, les TIC proporcionen ferramentes de treball i aprenentatge per a que els estudiants augmneten els seus coneixements. 

  • ·         PARADIGMES EDUCATIUS

Els paradigmes educatius fan referència a la forma d'aprendre.



-Paradigma conductista:  El esser humà aprèn conductes mesurables, observables i quantificables.

-Paradigma cognitiu: l’esser humà desenvolupa procesos cognitius i afectius

-Paradigma ambientalista: segons el ambient on estem ens condiciona per aprendre

-Paradigma constructivista: organismo desenvolupa procesos cognitius i afectius en un escenri d’aprenentage

A més, aquestos paradigmes estàn relacionats amb la forma d'aprendre entre les que trobem:

   ·Aprenentatge lineal que pasa a aprenentatge interactiu on la red Internet tindrà major importància. 

   ·Aprenentage instructiu que pasarà a ser constructiu perquè necessita la col·laboració de tots els             membres implicats en el desenvolupament on destaquen la cooperació i la col·laboració. 

   ·Aprenentatge inductiu a un deductiu on el subjecte implicat farà una reflexió

    ·Aprenentatge indivual que pasarà a un aprenentatge coperatiu i col·laboartiu relaccionat amb                  l'aprenentatge constructiu.

  • ·         IMPLICACIONS PER AL DISSENY DE L’ENSENYAMENT

Anem a extraure unes característiques GENÈRIQUES que ha de tenir el proces D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE entre les que trobem:

-El currículum es considera tancat i obligatori
-Disseny d’instrucció amb definició precisa de continguts i objectius
-Els aprenentatges complexos anem a descomposar-los en tasques més simples
-L’avaluació dels resultats es centra en el producte final, sense tenir el compte el procés
-La motivació depèn de reforços externs en la que cada vegada l’alumne ha de rebre una motivació        externa

  • ·         EVOLUCIÓ DEL MODEL D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE
x El model d'ensenyament aprenentage ha anat canviant al llarg del temps i trobem diferents tipus
   d'aprenentatges on destaquem els següents:


1. Aprenentatge com adquisició de coneixements model clàssic


Es basa en:
-Aprendre coneixements
-El professo transmet la información
-El control de l’eprenentatge està en mans del professor
-Els continguts estàn centrats en el currículum
-El paper del professor és ensenyar i transmetre coneixements
-El paper de l’alumne es adquirir eixos coneixements 



2. Aprenentage com contrucció de significat

Es basa en: 

L’avaluació no es centra només en el producte de l’aprenentage sinó també en el procés d'aprenentatge
El paper del professor es intervindre en l’aprenentage de l’alumne
El paper de l’alumne és aprendre a aprendre
L’alumnes com subjecte autonom, i el control de l’aprenentage està en lees seves mans des del principi
L’aprenentages es concep com recerca activa i constructivista
Importen els continguts però també els procesos



  • ·         PRINCIPIS GENERALS PER A LA INTEGRACIÓ DE LES TIC

Per un lloc, tenim una sèrie de principis generals de les TIC on els recursos que utilitze el professor han de ser percebuts com a elements didàctics i de comunicació entre els que trobem:

-Qualsevol tipus de mitjà, des del mes complex fins al mes elemental ha d’estar justificat segons el procés comunicatiu.
-L’aprenentatge no depen del mitja, sino fonamentalmenst de les estràtegies i tècniques didàctiques aplicades, és a dir, el per què les apliquem. 
-El professor es l'element més significatiu per a concretar el mitjà dins d'un context determinat d'ensenyança-aprenentage.
-Abans de plantejar-nos que mitja utilizar, hem de plantejar-nos per qui, com ho anem a a usar i que pretenem del.
-Cap mitja funciona en el buit, sinó en un context complex.
-Els mitjans són tranformadors de la realitat a més, produixen efectes cognitius en els receptors, propiciant el desenvolupament d'habilitats específiques.
-L'alumne és un procesador actiu de la informació.

Per altre lloc, trobem una sèrie d'inconvenents i limitacions que conlleven la integració de les TIC en l'ensenyança entre el que destaque:

-Accés i recursos necessaris per part de l'estudiant
-Necessitats d'una infraestructura administrativa específica
-Personal tècnic de suport
-Coste per a l'adquisició d'equips amb qualitat necesaries per a desenvolupar una propuesta formativa ràpida i adequada
-Certa formació per a poder interaccionar en un entorn telemàtic
-Necessitat d'apdaptar-se a nous mètodes
-Fatla d'experiencia educativa en su consideració com a medi de formació

  • ·         NOUS ROLS DEL PROFESSORAT

Els rols tradicionals dels professors es veuran afectats per el desenvolupament tecnològic on trobem una sèrie de rols:

ü   -Dissenyadors de situacions mediades d'aprenentatge on s’encarrega de generar continguts, productes nous, per tant l'aprenentatge
ü  -Avaluadors i seleccionadors de les TIC, el professors ha de veure les característqiues dels alumnes i seleccionar cada TIC per a treballar a la classe
    -Consultors d’informació, sempre están buscant información i han de vorer quina es la més correcta
ü  -Orientadors, on ha dorientar a l’alumne per a prendre un cami o altre
ü  -Avaluadors de forma continua, cada vegada el professor a d’evaluar el procès que va fent el seu alumne

  • ·         DIMENSIONS DE L’ALFABETITZACIÓ DIGITAL
    El desenvolupament d'una alfabetització digital dels estudiants com a base per a potenciar la competència digital, pasa per unes dimensions entre les quals trobem:


Ø  Investigadora. Ús de les eines TIC per a la investigación i el treball acadèmic.

Ø  Crítica. Capacitat per avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.

Ø  Pla de publicació. Habilitat per difondre i publicar información.

Ø  Recursos. Coneixements de formes i mètodes dacces a recursos informacionals.

Ø  Tecnologies incipients. Capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel·ligents

Ø  Socioestructural. Comprensió de la situación i producción de la información.

Ø  Eines. Coneixements i ús de pogramari i programes multimèdia
   
   Fent referència a les aplicacions educatives, una vegada explicat el tema, vuic que analitzeu en aquest enllaç: http://www.eduteka.org/modulos.php?catx=8&idSubX=251 un model per a integrar les TIC en el currículo. 

   
  
Foto original

   La Fundació Gabriel Piedrahita Uribe (FGPU) creu que per a que la integració de las TIC dins dels processos d'ensenyança-aprenentatge en una Institució Educativa tinga solidesa i conduïsca als resultats esperats, es necesari per una lloc, que aquesta incorporació siga gradual i per l'altra, tindre el comportament  de les cinc variables que ixen en la foto:

  • Direcció Institucional: Estructura Institucional, liderazgo i cultura Institucional.
  • Infraestructura TIC: Hardware, conectivitat i soport técnic.
  • Coordinació i docencia TIC: Ensenyança TIC, comprensió alcance TIC en educació i suport d'altres docents.
  • Docents atres àrees: Competencia TIC, estrategia pedagògica i competencia integració.
  • Recursos digitals: Software i recursos Web. 

   Per altra banda, podem trobar en aquest video una serie de conceptes relaccionats amb la integració de les TIC al currículo que ens ajudaràn a entendre millor en que consisteix aquesta integració curricular de les TIC. A més em pareix curiós les sis formes que proposa per a utilitzar les tecnologíes en l'àmbit curricular.

                                              


   Per a finalitzar, com a futurs docents hem de fer un aprenentatge com a construcció de significat, a més d'aprendre els rols que hem de fer dels ussos de les TIC i que disposem de les millors estratègies per a introducir les TIC a l'aula. També, hem d'adaptar-nos a les noves tecnologies i fer nous plantejaments d'ensenyança-aprenentagte en les aules. Ja que hui en dia, hem de saber selccionar, fer una reflexió crítica, organitzar, el·laborar, aplicar i avaluar la informació. 
   Com a últim comentari, propose que quan siguem docents a bada de treballar amb els xiquets les TIC també treballar amb els pares, per a que a casa puguen ajudar al més menuts, per açò vos deixe aquest enllaç: http://www.iesgrancapitan.org/portal/actividades-mainmenu-31/escuela-tic-2-0/216-sesialler-formativo-sobre-empleo-adecuado-de-las-tic.html







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada